Skip to main content

Za sve "nevidljive" majke!

   Ne, ti nisi doterana najnovijim modnim krikom! Ne, ti nisi ona koja ide na manikire, pedikire, frizure jednom nedeljno ili već,  kao po propisanom receptu od lekara! Ti si davno zaboravila na sebe, samo zato što si majka! Živeći sama u zemlji gde je siromaštvo postalo podrazumevano, snalazila si se na sve moguće načine da zaradiš tu krvavu koru hleba za svoja čeda! Ti si ona koja je rasprodala sve što se moglo rasprodati, a bilo je samo tvoje, ono što si dobijala od nekada dragih ljudi za tebi bitne datume! Al, ko je bitniji od tvojih čeda? Ti si ona, koja se snalazila kad je nemaština ušla na velika vrata u vaš život, tako da si držala do svog dostojanstva čuvajući tako obraz svoje dece! Više se ne sećam da li si učena tako ili si sama po sebi takva, ali tebi je dostojanstvo pošteno zarađenog dinara, važnije od prljavog novca, svakako stečenog! Kakav primer ćeš, majko, ostaviti svojoj deci ako prljavim igrama ljude stvaraš? Ti si ona koja je godinama nosila odeću iz osnovne i srednje škole što ti je ostalo. I još si srećna što možeš da staneš u njih! Možeš, majko, jer otkidaš od usta svojih da bi dala čedima svojim! Nemaš ti dobru liniju, ti imaš napaćeno telo! Koliko si samo noći preplakala jer su te ta ista deca molila da obučeš nešto drugo kad im se u školi pojavljuješ? A ti znaš da nemaš! Koliko noći si proplakala, jer nisi htela da plačeš pred njima, na grobu oca njihovoga? Koliko noći u razmišljanju kud dalje?
   Koliko si se samo naradila, dok je ova zemlja tonula sve dublje i dublje u beznađe! Svako je svakom okrenuo leđa, a od majke sa više dece, koja sa ponosom nosi svoja čeda i više poslova koje je prinuđena da radi, lako je okrenuti glavu! Lako, jer se boje, ako te gledaju duže, tražićeš im nešto! Neće majka tražiti što misli da bi okaljalo obraz njenoj deci! Neće od ponosa! Neće od muke! Neće zbog jedinog što joj u toj situaciji preostaje- dostojanstvo! Ti si ona koja je radila sve teže i teže poslove, iako ti je kičma odavno stradala! Ti si ona koja je savijena do crne zemlje od jutra do mraka radila za svoju nejač. A onda po kući nastavila sa obavezama, kao da si sa izleta došla! Ti si ona koja je uvek nalazila vremena da popriča i uteši svoju decu! Ako si nekad i pogrešila, sama si! Nije lako biti sve u jednom!
  Ti si jedna od onih koje mnogi samo okrznu pogledom, dok vam se putevi ne ukrste, pa shvate koliko si velika! Ti ne haješ za to, jer jedino što želiš je da digneš svoju decu i stvoriš od njih najbolje što možeš! Ti si jedna od onih koja se bori do kraja! A onda se bori još malo, jer mora, a niko je ne pita da li može! Ti si jedna od onih, koje se u gužvi sakrivaju, jer nemaju lak na noktima, a od rada ti ruke popucale i ogrubele! Ti si ona koja krije svoje nokte, jer ne može da opere trag svog mukotrpnog rada! Ti si jedna od onih koju hvale ljudi koji znaju tvoju priču, a ti samo odmahneš rukom jer znaš da moraš! Ti si ona koja nije srećna, ako njena deca to nisu! Ti si ona koja pred njima bude i jaka i stamena, a noću liješ suze za njihovim mukama! Ti si ona, koja to radi tolike godine, ne hajući previše šta se dešava okolo, jer niti imaš vremena za to, niti mogućnosti da sve to ispratiš! A nakon mnogo godina takvog života, kad su deca dovoljno stasala da možeš da digneš glavu i pogledaš šta se dešava okolo, shvatiš da je sva ta tvoja borba bila zato da svoje blago pustiš u čeljust zemlje koja propada. Ako se "snađu" , biće im mrvu bolje nego tebi! Ako ne, ponoviće tvoj put! Jedinu utehu koju imaš je što je njih više, a ti si bila sama! Pomoći će jedni drugima, tako si ih vaspitala!
   Odoše deca svojim putem, a tebi osta da se boriš sa činjenicom da više od dvadeset godina radiš neprijavljeno, da si u godinama kada te teško primaju na posao, kada ti je zdravlje dobrano narušeno, kada se budiš pitajući se da li će te ukočiti leđa, vrat? Shvataš da, poput tek završenih školaraca, treba da nađeš posao na kome ćeš raditi dok ne zaradiš penziju, koja bi ti trebala biti neki period odmora od svega! Dakle, sada si blizu pedeset, za trideset i pet godina, ako i to ne pomere, pod uslovom da te odmah neko zaposli, moći ćeš u tu penziju! Da uživaš! Samo zato što si bila majka! Samohrana majka svih ovih godina! Hvala živote! Hvala državo! Hvala svima koji prepoznaju ovakve priče i zdušno su se potrudili da ih ne vide!
  Snaći će se majke! Ima ulaza za čišćenje koliko hoćeš! Ako te neka mlađa ne izbaci sa posla! Ako budeš imala kukove za penjanje po stepenicama! Ako budeš mogla da se sagneš po krpu! Jer majke se danas taman toliko cene, koliko i krpa za brisanje poda! Čast izuzecima! No, ako je ikakva uteha- ja vam kažem da ste najdivnije osobe na celom svetu! Vi ste ono što je još ostalo ljudsko u svetu preokrenutom! Ako vas to teši, danas se ljudskost taman toliko vrednuje koliko vi imate za sebe! Nije do vas, do vremena je, do ljudi, do onih koji bi trebali videti drugačije! Nije neka uteha, znam! Sve će vaše proći, dok se nešto ne promeni oko vas! Ali znajte da ste vi istinske heroine današnjice! Svaka od vas zaslužuje najveća priznanja! Čuvajte se, čuvajte tu ljudskost i prenosite je svojim unucima! Možda, možda oni budu imali više sreće.....

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Anastasija i Zvoneći Kedri Rusije

    Na fb-u, jedan čovek je često citirao Anastasiju. Meni, do tad, nepoznatu osobu, ali su mi svi ti citati bili duši bliski. Kako god sam probala da nađem nešto o njoj, nije išlo. A svaki me je citat nekako terao da vidim još. Moj prijatelj, koga zovem duhovnim bratom, me je kontaktirao i popričali smo o svemu, kad je spomenuo da on ima devet od deset knjiga o Anastasiji! Uh, sreće moje. Kad mi je prosledio, te kad sam se dočepala čitanja, nisam mogla da je pustim. Znam da treba da spavam, znam da je odmor preči od bilo koje knjige, ali prosto, ovo mi je bio lek za dušu. Pročitala sam skoro hiljadu i po stranica za četiri dana. Više noći, ako ćemo pravo ;)    Anastasija je neko koga ne mogu da prepričam, zapravo. Da bi ste razumeli o čemu se radi, zaista trebate pročitati bar jednu knjigu, mada toplo preporučujem svih deset, iako ja pročitah samo tih devet. Anastasija i njeni zvoneći kedri Rusije su doneli neka nova otkrića u mom životu. Nove poglede na sve. Ili stare, zapravo, jer