Skip to main content

S.- Moj prvi muž

 
Bilo mi je dosta. Ali zaista dosta svega. Bežanja od kuće. Ne u bukvalnom smislu, već bežanje u neke aktivnosti koje su me zanimale, a koje su mi bile opravdanje za odsustvo. Bežanje od večite uskraćenosti u svemu. Od odeće, koju sam nosila poklonjenu, ko zna čiju, nikad po mojoj meri. Obuće koju sam isto tako nasleđivala ili se borila da kupim broj koji meni odgovara, u tim retkim prilikama kad bih došla na red. Bežanje od zabrana vođenja nekakvog normalnog društvenog života, jer me je to jedino održavalo koliko-toliko na površini. Valjda je sve ono što je mene interesovalo bilo zabranjeno, uskraćeno ili zakinuto.
  U šesnaestoj godini, zapravo na taj rođendan, bilo mi je ponuđeno da će me lokalni muzičar naučiti da sviram gitaru. To sam želela više od... ne znam čega. Bilo mi je zabranjeno, zato što se mogu prokurvati sa njim, a čovek je oženjen komšinicom. Nema veze što bi i njegova žena prisustvovala časovima. U njihovim glavama, to je bilo tako. Kasnije, napisala sam knjigu. Za dve nedelje sam napisala roman, zapravo. To je bila moja prva od mnogih napisanih knjiga. Pisala sam o narkomanima. Bliži rođak mi je ušao u te vode, nekih dvanaest godina pre nego što sam odlučila da ispričam njegovu priču. Dve nedelje sam bila u njihovom društvu, zadobila poverenje svih prisutnih koji su mi ispričali svoje početke, razloge, osećajima koji ih obuzimaju dok konzumiraju itd. Moja profesorica srpskog jezika je pročitala, oduševila se, htela da je izda, ali moji nisu dali. Prokurvaću se, ako krenem da promovišem napisano. Na kraju, knjiga je završila u vatri bačene bombe jednog od članova društva.
  Umorna od svega, želela sam nešto svoje. Neki svoj kutak, koji bi mi dao neku osnovu za pronalaženje onoga što želim. Vreme tada, te devedeset i treće je bilo suviše sumorno za planiranje ružičaste budućnosti. Sve firme su se počele redom zatvarati. Prvi talas izbeglica je došao kod nas, politika predsednika opštine mesta u kome sam živela se i danas nije promenila. Prvenstvo imaju izbegla lica, tek onda mi, lokalci. Gledajući to, slušajući granate koje su padale preko Dunava, nisam bila spremna žrtvovati svoje godine za neko buduće dobro vreme, kad je bilo svejedno imaš li osnovnu, srednju školu ili fakultet. Svi rade zajedno. Sumorno vreme, baš.
  Počela sam da se zabavljam sa njim, komšijom. Ja sedamnaest, on dvadeset i pet godina. Ne znam ni kako smo krenuli u tu priču. Ja, koja sam bila puna tih nekih moralnih opaski o životu i strogo ih se pridržavala, našla sam se u vezi sa toliko starijim čovekom. Zabavljali smo se od kraja avgusta do kraja oktobra. Sa prekidima. Nisam brojala koliko. Taj četvrtak, bila sam na poslednjem zakazanom terminu kod zubara. Izlazim napolje, on me čeka sa njegovim kumom. Pojma nemam kako, znam samo da smo bili kod njegovih i slavili početak našeg zajedničkog života. U neko doba noći, otišli smo kod mojih da im saopštimo novost. On je radio, imao dobru platu, stalno radno mesto. Sve su to moji ispitali. Naravno da su vikali, naravno da su bili ljuti. Mama mi je toliko puta  za ta dva meseca pretila da raskinem sa njim, inače... a ja se sad udadoh baš za njega.
   Kad smo otišli kod njega i svi gosti otišli, sećam se da sam videla recke iznad njegovog kreveta. One, kao kad vojnici broje dane pred dolazak kući ili zatvorenici izlazak iz zatvora. Bile su grupisane u dva reda. U jednom ih je bilo dvadeset i pet, a u drugom osam. Pitala sam ga šta mu je to, misleći na devojke koje su protutnjale kroz tu sobu. A on mi je objasnio da je to dvadeset i pet dana koliko se mi zabavljamo, a osam puta smo raskidali za to vreme! Bože, zar ja, koja kad nešto prekinem, ne okrećem se više ni da pogledam, ni zavirim šta sam ostavila za sobom? Ali da, baš tako je naša veza funkcionisala.
  Možda, da se napregnem iz nekih petnih žila i pokrenem svoju duboku podsvest, bih i mogla da vam pišem o njemu. Ali, ono čega se sećam je boja njegove kose, kože, način na koji je hodao, gestikulisao rukama. Način na koji se zezao, prilazio ljudima. Znam prepoznati njegov rukopis. Znam da je voleo biti uredan, ispeglan, u košuljama i svetlim pantalonama. Znam da nije voleo nikakva variva pre nego što smo počeli živeti zajedno. Sa mnom je jeo sve. Bio je veseljak. Uz njega niko nije ostao ozbiljan. U isto vreme, ako je bilo potrebe za ozbiljnim razgovorom, bio je i za to. Sećam se da je njegov kolega nešto debelo zeznuo u firmi i bio pred otkazom, a on je preuzeo krivicu na sebe, zato što nije nikad bio na disciplinskoj pre toga, pa bi ga kaznili drugačije, ali posao ne bi izgubio. Još čuvam poziv za ročište na sudu na koje nije otišao. Pamtim njegov trud oko toga da meni bude sve potaman. Znao je da sam mlada, da sam preko noći postala žena. Odbacila drugarice i kafenisanje sa njima. Naravno da su mogle doći da pijemo kafu i da sam ja mogla otići kod njih. Ali prosto nije bilo više vremena. Ja sam još neko vreme išla u školu, a one su nastavile. Neke od njih su otišle na fakultete, neke ostale u gradu. Ali kad sam se udala, bila sam žena pre svega. Ne drugarica, ne nešto što bi moglo da ugrozi moj brak. Sećam se koliko smo slični bili moj prvi muž i ja. Kao dve strane jednog medaljona. Isto to, samo malo drugačije. Mislim da je to sve čega se sećam o njemu.
  Prvo smo živeli kod njegovih roditelja. Njihova kuća je bila poput naše pre renoviranja, samo u puno boljem stanju. Veliko dvorište iz koga se ulazilo u kuću. Iz predsoblja levo se ulazilo u špajz, desno u kupatilo, a pravo u kuhinju sa trpezarijom. To je ujedno bio i dnevni boravak. Odatle je levo bila soba svekra i svekrve, a desno naša. U to vreme, dever je završavao školu za policajce. Kad se on vratio, mi smo otišli na stan. A dok nismo otišli, gradom su počele priče kako se drogiramo, kako smrdimo, kako smo gladni, žedni, prljavi itd itd itd.. Dugo nisam znala odakle te priče idu, jer me nije bilo briga. A kad sam saznala da to moji roditelji pričaju, verovatno i polusestra, nije mi bilo svejedno. Zaista nije. A oni su nam našli stan baš preko puta moje polusestre i njenog muža i njihovo dvoje dece. Tu smo dočekali sve što se desilo.
   Udala sam se tog četvrtka dvadeset i prvog oktobra devedeset i treće. Dvadeset i drugog decembra se dogovorimo da hoćemo dete, a kasnije, kad ono napuni bar godinu i po, planiraćemo putovanja na more ili šta nam već bude interesantno. On je imao zaista veliku platu, iako u ono vreme nismo mogli previše sa njom, radi inflacije. Kasnije, kad se dinar stabilizovao, bilo je sve drugačije. Ali mogli smo planirati dok se situacija ne smiri. Tog decembra sam ostala u drugom stanju.
   Kad smo otišli kod doktora, potvrdio je trudnoću i pratio moju reakciju. A ja sam bila više nego srećna. Oduvek sam želela biti mlada majka. To mi je bila jedna od najvećih želja u životu. A sad sam saznala da se to ostvaruje. Nikakvih drugih problema nije bilo, stoga smo izašli napolje da kažemo mojoj mami, koja me je i tad pratila, vest. Kad joj je doktor saopštio, ona se okrenula prema njemu i momentalno pitala mogu li abortirati! Doktor je ostao zatečen na tren, letimično pogledao prema meni, a zatim zauzeo profesionalni izraz lica te joj je objasnio da imam jako slabe pantljike i ako sad abortiram, velike su šanse da nikada više neću imati dece. To je presudilo. Tako je moja ćerka rođena. Zahvalna sam tom doktoru do groba.
   Krajem jula sam rodila, pošto je beba bila mala, čekale smo dvadeset jedan dan u porodilištu da napuni dva i po kilograma, koliko je bilo potrebno da dobije BSG vakcinu i da nas otpuste kući. Polovinom avgusta smo izašle. On nas je dočekao sa crnim mercedesom pred porodilištem, jer sam se ja stalno zezala oko toga. Kad god bi neko nešto rekao, na šta bih ja odgovorila sa:" O, Bože!" i nastavila stihove Bore Čorbe: "daj mi crni mercedes..." Zato me je dočekao crni mercedes ispred porodilišta. Proveli smo dva meseca sa bebom, prateći njen svaki pokret. Kad smo izašli iz babina, znali smo otići na piće u kafić, u neku baštu, zbog bebe i uživati. A onda je došlo vreme da planiramo proslavu naše prve godišnjice. To je sve čega se sećam o njemu. Šest dana pre prve godišnjice, on je umro. Te subote, petnaestog oktobra, moje dete je ostalo bez oca, ja bez muža. A ceo svet koji smo počeli graditi se srušio kao kula od peska, kad ga talas zapljusne....
                                       (Nastaviće se...)

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad