Skip to main content

Ispočetka, prvi put

  Interesantno je kako čovek, dok se vodi tuđim načelima, gubi sebe. I ja sam negde kroz život pokupila fraze koje sam prihvatila kao svoje, jer sam mislila da ako radim drugačije, upašću u druge koje mi se nisu dopadale. Elem, ono što daješ- vratiće ti se, najbolja je zlatna sredina, budi dobar domaćin ( u smislu religije) dočekaj svakog gosta.. Ako ne radiš tako, onda si egoista, u najmanju ruku. U moru tih prihvaćenih obrazaca, sve je delovalo kao da tako treba, dok se nisam suočila sa onom istinom, da sam, zapravo, apsolutno usamljena u mnoštvu. Do tada, prijalo mi je toliko društva, jer sam se užasavala samoće. I pored troje dece u kući, ako ne bi bio neko od odraslih da nam pravi društvo, hvatala bi me panika, te bih nalazila načine da se izborim sa njom odlazeći u šetnje sa decom, ili u posete. A u zavisnosti od stanja u kome sam se nalazila, hvatala bi me panika od ljudi u centru grada. Tako bih, da pobegnem od jedne fobije, prolazila kroz drugu. U centru, disanje bi mi se ubrzalo, puls takođe, preznojavala bih se, sužavao bi mi se vid, tresla bih se, imala vrtoglavice, mučnine, grčeve u stomaku i slične senzacije. Neretko sam morala da sednem na klupu ili da čučnem na sred ulice, naslonjena na bilo šta što bi mi dalo čvrst oslonac. Mojim devojkama bih samo rekla da sačekaju, da mamu prođe. I onda bi nastavile dalje. Najbolje bih se osećala u obližnjoj šumi, i opet, ako imam društvo. A i tada, do tamo i nazad, imala bih te senzacije, na putu.
 Morala sam nešto promeniti iz korena, a nisam znala odakle da počnem. Definitivno sam odlučila da više ne želim biti iskorištavana od ljudi koje smatram sebi bliskima. Isto tako, odlučila sam napraviti drastične korake ka reorganizaciji sopstvenog života. I sve je to bilo lepo, samo i dalje nisam znala odakle krenuti. Jedna prijateljica mi je godinu i po dana pre te moje odluke donela knjigu da pročitam. Volela sam čitati. Volim i danas. I zaista je čudno što je baš ta knjiga toliko dugo ostala kod mene, a da je nisam ni otvorila. Sve ostale bih pročitala istu noć, čim dođu do mene. Iako nisam znala šta ta knjiga nosi za mene, uzela sam da je pročitam, više zato da se rešim nečega što je tuđe, a stoji kod mene, nego da čitam zato što me je nešto privuklo tome. To su bile kanalisane poruke entiteta koji su došli da nam ukažu na naše živote i kako treba da se okrenemo sebi i na koji način. Za mene, to je bila revolucija! Da pojasnim. Oduvek verujem da postoji život van Zemlje i na Zemlji, kojeg velika većina nije svesna, te za mene kanalisane poruke znače prosto komunikaciju sa tim bićima. Negde u drugoj polovini knjige, bile su date vežbe za rad na sebi, sa sve emocionalnom skalom koja nam treba pomoći da odredimo kako se trenutno osećamo. Bila je to odlično zamišljena šema. Prva vežba je bila za one koji se osećaju odlično, kako da ostanu na tom putu. Druga za one koji su na dobrom putu ka tome, ali im fali onaj mali klik. I tako redom, sve do neke dvadeset i neke, ne sećam se više tačno koje. Kad sam pročitala tu zadnju, koja je služila za one koji su u dubokom očaju, dnu dna, shvatila sam da bi meni pomogla neka nepostojeća, šesdeset i osma po redu, jer je i ta poslednja za mene bila daleko iznad onoga kako sam se osećala u datom trenutku. Između ostalih, bila je tu i vežba za zdravlje. Pošto sam u to vreme redovno imala napade, što migrene, što kamenja u žuči, hitna mi je dolazila kući najmanje jednom u desetak dana, a često bih i ja odlazila na dozu inekcije protiv bolova, ta mi je vežba bila više nego preko potrebna. I počela sam da je radim svako veče, kako piše, pred spavanje. Samo nju. I osetila sam da se neke stvari dešavaju u mom organizmu polako, ali ima pomaka. Međutim, postojala je začkoljica. Sve, ali sve je bilo povezano sa našim emocijama ili sa onim što mi smatramo da jesmo. A ja nisam bila povezana ni sa jednim, ni drugim. Zapravo, dajući se svima redom onako intenzivno kako znam, zaista sam došla do tačke koja nije dala da se pređe, bez tih promena. Da bi se dobro osećali, u tim situacijama, okrećemo se nečemu što jako volimo da radimo, nekom hobiju, najčešće. A ja nisam mogla da se setim šta volim. Niti da se definišem po bilo kom osnovu. Tada, ja sam bila majka, ženom se odavno nisam smatrala, jer tad moj muž i ja nismo komunicirali već godinama, sem ako baš moramo. Bila sam domaćica u kući sa troje male dece. Kuća mi je bila sređena isključivo noću, kad svi legnu i ja raskrčim sve za svima i završim ono što svaka žena radi svaki dan. Međutim, svako jutro je nosio novi talas istog haosa kao i prethodnih dana. Igračke na sve strane, izvučena roba koju su presvlačile dok su se igrale svega i svačega, papiri, bojice, crteži, plastelin, kockice, lutkice, kamioni, avioni, plišane igračke itd itd itd. Iako smo sva tri obroka jeli svi zajedno, ako smo svi prisutni u to vreme, uvek je neko bio gladan u međuvremenu. Tako da se kod nas u  kući, zapravo, jelo od doručka do odlaska na spavanje, bez prestanka, a neretko se dešavalo da se neka od njih probudi i oko ponoći da bi otišla do toaleta, i došla da me probudi jer je opet gladna. Godinama mi nije bilo teško da ustanem i dam im da jedu, i u to doba noći. Ali tada, već su bile dovoljno velike da razumeju neke stvari, kao na primer poštovanje mog vremena, koje nisam imala. A kako da naučiš nekoga da te poštuje, kad ti nemaš samopoštovanje? Slutila sam odakle da krenem, te sam postavila neke granice ponašanja. Sklanjanje po kući, pomaganje oko kupovine osnovnih namirnica, sklanjanje pribora za jelo za sobom i slične sitnice. A za sebe sam zapravo uradila to, da ukinem jelo posle deset sati naveče. I svi su to prihvatili sasvim normalno, što me je čudilo. Uuu koliko puta su samo trčali da jedu, jer će za petnaest minuta biti zatvorena menza. Taj novi način funkcionisanja mi je dao vremena da sredim i kuhinju pre nego legnem, u neko normalno vreme.
  A onda, suočavanje sa samom sobom. Usamljenost i fobije. Zašto sam usamljena i zašto se bojim biti sama? Kopajući po sopstvenom sećanju, dolazile bi mi slike kako kao mala, ležim u velikom bračnom krevetu, na sredini, kroz šalokatore se vidi sneg, nekoliko slomljenih stakala na prozoru dopuštalo je mrazu da mi štipa obraze i nos, a po prozorima je pisao poruke kristalima smrznute vode, sa desne strane se vide prozori, a sa leve orman kojeg sam se užasavala jer su odatle virila ružna bića strašnih lica, koja su me namerno plašila, dok ne dođu oni dobri, svetli i očiste prostor od svega što je loše, mazeći me svojim svetlom, bili su tu dok ne utonem u san. I sve situacije gde sam zaista bila fizički sama sam vrtela po prošlosti, ali mi ni jedna nije bila dovoljno dobra da bi je mogla priznati kao okidač za neki veći strah, kamoli fobiju. Tražila sam i vrtila svoj život ponovo i ponovo u svojoj glavi, ne bih li našla razloge za posledice koje živim. Uzalud. Onda sam počela da mislim o ljubavi. Koliko li sam samo imala ljubavi za druge. Zaista je bilo evidentno da su moja deca obasuta, zagrljena, umotana i ušuškana u ljubav koju im pružam. Nije ni čudo što su me drugi smatrali prijateljem, iako ja njih nisam mogla svrstati u tu kategoriju. I njima sam se nesebično davala do maksimuma, a moji su maksimumi oduvek bili ogromni. I onda, prirodno, počnem da razmišljam o onome što sam u tolikim knjigama pročitala, ali je za mene to bilo svrstano u neki folder ljudi egocentrika koji gaze sve pred sobom, a ja tu sebe nisam videla, o ljubavi prema sebi. Toliko otpora na jednom mestu možda može da se uporedi sa pokretom otpora velikih organizacija kad ih šačica na vlasti pritisne da se povinuju nerazumnim zahtevima. Toliko nemogućnosti prihvatanja ma i najmanje mogućnosti da ja mogu da volim sebe. Umesto toga, samo reči tuđe kritike odzvanjaju mi mislima, srcem i dušom, kao i samokritika. I jedno i drugo je obeležilo moj dotadašnji život. Kad god bih pomislila na ljubav prema sebi, čula bih te reči: "Nisi ti za ništa, kamoli ljubav!" "Ko će tebe takvu da voli? Pogledaj kakva si! Ni usranim štapom neko vredan da te ne dirne!", "Budi srećna što te bilo ko ceni, ni to nisi zaslužila!"..  Čitavo moje iskustvo iz prošlosti se sručilo na mene kao oblak koji je toliko dugo visio nad mojim životom, odjednom, kao bujica koja je pretila da se nikad ne zaustavi. A i zašto bi? Nisam ja kratko živela pre toga, niti sam malo puta čula o sebi koliko (ne)vredim, niti sam malo puta sama sebi bila najveći neprijatelj. Istini za pravo, samo ovo poslednje je bilo dovoljno da ništa dobro ne pomislim o sebi. U nemogućnosti da se suočim sa sobom u tom trenutku, odlučila sam se za drugačiji pristup, posmatraću život oko mene. To će mi biti polazna osnova za postavljanje prava na sopstveno pravo da vredim.

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad