Skip to main content

Rodna pravičnost

Ne znam iz kog razloga me muči više nego obično pitanje rodne ravnopravnosti. Ali ne mogu da ne primetim da je i to postalo nešto što mi se ne sviđa kao generalni poredak u svetu. No, svet je velik za mene malu, pa sam se fokusirala na ono što sam iskusila, videla, osetila, spoznala.

I sama sam bila uskraćena za odrastanje u ženskom svetu, jer sam bila "tatin sin" koji je služio za popravljanje usisivača, telefona, pegle i ostalih sitnih kućnih aparata. Ili za fizikalisanje u smislu baštenskih radova ili građevinskih. Sećam se jedne prilike kad mi je mama dala zadatak da utabanu zemlju u šupi prekopam i izravnam, da bi sad već pokojni zet došao sa svojim radnicima, pobacao šut i zalio betonom. To mi je bio popodnevni zadatak koji, ukoliko ne obavim, neću smeti da izađem sa društvom naveče. Kako je šupa dugačka deset, a široka četiri metra, pozvala sam dve, tada najbolje drugarice da mi pomognu. Obe su mislile da se šalim sa njima! Jedna nije ni pokušala da uzme ašov u ruke, jer nikad nije ni metlu držala u ruci. Druga je pokušavala da se izbori sa tako jako tvrdom zemljom. A ja sam morala!
  Ja nisam imala vremena, poput mojih drugarica da se šminkam, bezbroj puta presvučem ne bi li našla "pravu" kombinaciju za izlazak, niti bilo šta što krasi život jednog ženskog deteta. Ako sam probala štikle, rečeno je da mi ne stoje! Ionako sam visoka, šta će mi! Pa, moja drugarica je deset santimetara viša od mene, i uvek je u štiklama.
  Nekako, kad pogledam unazad, žao mi je što zaista nisam odrastala kao muško dete. Mislim da bi bilo sve drugačije. Još kad bi bila fudbaler! Ih, gde bi mi bio kraj! I ponosu mog tate što sin ide njegovim stopama! Ovako, šta je tamo neki karate, košarka, odbojka, ritmika, aerobik, pevanje u horu? Pih, zanimanja jednog ženskog deteta.
  Kad sam odrasla, susrećem se sa sličnim situacijama, koje su, po meni, prosto nepravedne. Žena udovica- kurva sa kopiletom! Udovac- divan, požrtvovan otac! Konobarica, raspuštenica, čak i u pekari dok sam radila, a pri tom sam bila u braku i majka troje dece, došla sam u situaciju da mi gazda kaže s vrata:" e, aj da te po.ebe moj brat od tetke, al da ćutiš!!!!!" Pitam se koliko muškaraca prolazi kroz slično! Ne mislim da se njima ne dešavaju slične situacije, ali u kojoj meri?
  Pre nekoliko godina, htela sam da odem u inostranstvo. Zaprepastila me činjenica da na oficijelnom sajtu dotične države stoje svi uslovi koje možemo da očekujemo ako se odlučimo za život kod njih, kao i plate koje možemo očekivati, te troškovi života. Plate za muškarce su, u proseku hiljadu i po eura veće nego za žene u istim uslovima rada! Moji prijatelji, bračni par, trebali su u inostranstvo ići da rade poljoprivredne radove. Njena plata bi bila hiljadu i dvesta, a njegova hiljadu i pet stotina eura! Nikakvi dodatni poslovi za njega. Samo zato što je muško.
  Da ne pričam o odnosu prema ženi u kući. Sad ne pričam o zlostavljanju žena, već o masi normalnih brakova, gde oboje rade, dođu s posla. Ona skuva, veš, decu, kuću sredi. On je umoran, te mu ona dodaje i čašu vode, dok on sedi kraj sudopere! Ne kažem da je to svagde slučaj, ali sam ih videla dosta. I iskusila deo. I mogu vam reći da bih rado obrnula uloge, čisto da se iskustveno oseti druga strana. Verujem da bi se nakon nekoliko meseci stvari debelo promenile!
 Setih se videa, gde su čoveka pitali šta mu žena radi, a on odgovorio:" Ništa! Ona je domaćica!". Zatim su nju snimali samo jedan dan. Beba je budi, jedva ustaje jer je probdela celu noć sa svojim sinom koji je plakao zbog zubića. Ali ona ga je smirivala u drugoj sobi, da ne budi tatu. Presvuče bebu, nahrani, napoji. Ona usput pevajući i pričajući svojoj bebi, obavlja kupatilo, zateže sobu, sklanja sve. Oblači bebi jaknicu, ali ona pljucne, te ga ponovo komplet presvuče. Vidi da se i ona umazala, ali to samo obriše. Odlazi sa bebom u kengur nosiljci u prodavnicu, odakle se vraća sa prepunim kesama. Odlaže ih na sto, ali je prsti bole, te ne može odmah da otkopča kopču na nosiljci. Trlja ruke, greje ih. Beba plače, gladna je. Stavlja mleko da se greje, skida bebu iz nosiljke, jaknu bebi, sebi... dolazi do mleka, beba već jako gladna. Mleko se pregrejalo. Hladi ga pod mlazom vode, dok drži svoje čedo u ruci. Itd itd itd. Muž dolazi s posla, sve je sklonjeno, ručak postavljen, beba mirna. Puštaju mu snimak, jer je i dalje ubeđen da ona ne radi "ništa", jer je u kući! Rasplače se od zaprepašćenja i svog nerazmišljanja o tom velikom kućnom "ništa"! Volela bih da priča ima epilog... neki srećan epilog! 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad