Skip to main content

Kako znamo kad je dosta?

   Kada su roditelji u pitanju, postoje mnoge verzije koje sam viđala do sada. Od onih koje ostavljaju  malenu decu, da bi išli i uživali u sopstvenom društvu. Kojima je normalno da im je društvo važnije od svoje dece. Zaista sam svašta na tu temu videla. Postojimo i mi, prebrižni, kojima je i kad vode elementarna nepogoda. Što reče jedna žena neki dan: " kad si kupila mašinu za šivenje svojoj ćerki, već su bile u pitanju modne linije! Kad je počela da slika, novi Pikaso je nastao preko noći! Na kraju, niti zna da šije, niti hoće da slika iako zna!" I u pravu je. Zaista je tako kako je rekla. I sve, nekako, bezuspešno. Postoje i oni koji su postavili neke zdrave granice između svega toga, te imaju apsolutno normalnu komunikaciju sa svojom decom, te je usled toga moguće svašta dogovoriti i planirati.
   Mnogi roditelji danas se odriču i sopstvenih gaća da bi njihove princeze svaki vikend imale profi šminku, nokte, novu garderobu, obuću. Kao što mi, ostali radimo kad je u pitanju matura, venčanje ili tako neke veće manifestacije. Mnogi se odriču da bi deca išla na fakultete, a ovi to ne rade. Mnogi... Pitam se gde je granica koju roditelj treba da podvuče, kad vidi da dete preteruje? Bila sam svedok situacije gde je dete bilo centar sveta u porodici, koja se, nakon smrti njenog oca kad je bila stara pet godina, sastojala od mame, babe i dede. Svo troje su joj ispunjavali svaku želju, pitajući da li joj treba još nešto! Tako je, kad bi poželela burek za doručak, dobila tri! Kad je u pitanju sladoled, dobila je pare za tri najveća! Kad je.... sve je bilo utrostručeno. To je dovelo do toga da je bila teška preko stotinu kilograma u sedmom razredu! Mnogo manipulacija doživljavamo od naše dece, bilo da je u pitanju sakrivanje momka ili devojke ili prećutkivanje keca u školi. Ponekad je lako provaliti ih kad sakrivaju nešto, ali nekad i nije.
   U svakom slučaju, pitam se kako da roditelj zna kad je vreme da podvuče crtu i postavi granicu između roditeljstva i preroditeljstva ili nemarnog roditelja? Ne mislim na zanemarivanje u tolikoj meri da službe moraju da reaguju, ali ono blizu toga. Kako da roditelj uspostavi normalnu komunikaciju sa decom koja ne žele da komuniciraju? Kako da pomognu sebi da bi pomogli svojoj deci? Kad je pravo vreme da kažu nama, preroditeljima, da preterujemo i da bi bilo dosta da povlađujemo sopstvenoj deci? I kako nam prići, kad mi znamo sve razloge zbog kojeg tretiramo našu decu baš tako kako tretiramo? Kad je vreme da ih pustimo da odrastu? Da iskuse sve one priče od kojih smo ih hteli zaštititi? Kad se suoče sa svim onim stvarima za koje znamo da će ih ili slomiti ili očvrsnuti, ali ste i sami u strahu koliko su spremni da podnesu? Da li je moguće biti preroditelj kad oni odluče da odu? Kako se roditeljstvo ostvaruje tada? Budete fini kad vas posete? Date im više nego prosečnom gostu, jer toliko imate? Kakva je uloga takvog roditelja zapravo?
  Moja J. je otišla od kuće još pre nekoliko godina. Nije novina da ko zna koji put kreće ispočetka. I mama je uvek tu kad treba da se vrati kući, logično. Sada je moja V. došla skoro do punoletstva i normalno sanja o odlasku u neki bolji život. Nisam ja sama, imam još dvoje dece u kući. Nije u pitanju ništa od toga. Nekako, kao neko ko je mojoj J. jedini živi roditelj, a tako se osećam i kad je moja V. u pitanju, pitam se da li sam im pružila dovoljno u odnosu na one koji su imali oba roditelja kraj sebe sve vreme odrastanja, kao i na svom putu osamostaljivanja? 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad