Skip to main content

U korak sa vremenom

    Nekako mi je milo da se prisetim kada sam pre dvadesetak godina sa mojom J. išla na obližnji bent, te se kotrljala sa njom po travi, igrala u pesku, skakala sa drveća, trčala po šumi i radila raznorazne akrobacije. Nekako i danas kad pogledam u retrovizor sopstvenog života, smatram da sam to radila u pravo vreme, jer sam imala dvadesetak godina. Bilo mi je primereno da i ja skačem sa sopstvenim detetom i da se ludiram i blesavim, te rastem sa njom. Isto to sam radila i sa mojom V. i S. jer sam i tada bila u kasnim dvadesetima. Danas, gledam moga sina, mog N. i jednostavno znam da nije isto. Ne zato što ja ne mogu više fizički da postignem ono što sam mogla pre dvadeset godina. Ne zato što nemam kondicije, jer je imam i viška, čini mi se. Ne zato što ne umem da se bacakam po travi i danas, već zato što više nije primereno.
   Ne smatram da treba da ubijem dete u sebi, sad kad imam preko četrdeset, ali smatram da je danas vreme kad sam ja odživela svoje ludorije i treba da pustim druge da se ludiraju. Moje je danas da odvedem svoga sina na igralište, u park, u šumicu koju smo baš zavoleli, da ga pustim da se igra loptom, a ja da mu je dobacim. Nije moje više da trčkaram za loptom kao što bih nekad. Sad je on taj koji to treba da živi. On je dete, a ja majka. Ovaj put majka koja je tu da ga podržava, ne da raste sa njim. Velika je razlika u odgajanju dece kad ih imaš i dok si ti sam dete, i kad ih rodiš u zrelim godinama. Istina je da ja fizički nisam više vitalna ni brza kao pre dvadeset godina. Danas me muče neke tegobe koje su primerene mom životu koji sam vodila i koji vodim. Danas teže podnosim mnoge stvari, te ih izbegavam ili maskiram iskustvom. Danas gledam sve oko sebe na neki potpuno drugačiji način, od onog nekadašnjeg gde moram učestvovati. Danas je dovoljno da pripomognem. I to je učestvovanje. Više ne moram biti u žiži dešavanja. Valjda sam odrasla. Bilo je i vreme.
   Danas gledam mnoge još uvek devojke mojih godina. Divne su, negovane, lepo se oblače, izlaze i dalje. Neke su otišle i putuju svetom, neke ostale i žive gde su i uvek. Lepo mi ih je videti tako doterane i odmerene. Ni jedna od njih ne žuri nigde, jer imaju sve vreme ovoga sveta samo za sebe. Gledam mnoge propale brakove, što mi i normalno u današnje vreme, na žalost. Ali toliko je tuge i bola u međuljudskim odnosima, da smatram da je bolje biti sam nego u takvoj zajednici. Ono što ne mogu da razumem, ne mislim da osuđujem, ali mi je nejasno, zašto se pojedine žene mojih godina trpaju u garderobu svoje dece? Sad ne, ali pre samo tri godine ja sam bila izuzetno mršava i zgodna. Mislim, zgodna sam i sada, ali imam koji kilogram viška! ( Hvalite me usta moja, kad sam već zinula ;) ) Ni pre tri godine, ni danas mi ne pada na pamet da nosim garderobu svoje dece. I ja sam nosila kratke majice i dozvoljavala svom golom stomaku da bude na izvolte svakom ko je hteo da ga vidi. I bila sam ponosna na svoj stomak, bez grama sala, a sa detetom u kolicima. I bila sam baš mršava i zgodna i stajalo mi je to što sam tada nosila. A danas, sa mojih četrdeset, zašto bih pokazivala svoj stomak? Sad je malo poveći, ali i da je zategnut, zašto? Zar nije lepše videti ženu mojih godina u haljini, sa šeširićem na glavi? Košulji, pantalonama, suknjama? Nekako je primerenije. Deca nek budu deca, a mi im budimo primer, umesto da isterujemo neke pravde gde je ne treba biti.
   Smatram da je bolje imati vaspitano dete, nego ultra super mega giga moderno obučeno! Smatram da je bolje imati odmerenu decu, nego u najnovijim krpicama koje bi i ja mogla obući, da pokažem kako mogu, još uvek! Smatram da je vrednija šačica razgovora prijatnog, punog ljubavi, smeha i dobrog raspoloženja, makar bili obučeni u džakove, nego napucavanje garderobom sopstvenog potomstva i pričanje o kiču i šundu! Svako vreme ima svoje mesto. Naša mladost je ostala iza nas, danas nosimo najbolje godine koje možemo da poželimo. Umesto da ih svesno koristimo za konstrukcijske teme, mi iživljavamo prošlost koju svejedno ne možemo vratiti. Pitam se zar smo toliko dozvolili medijima da utiču na nas, da smo zaboravili da smo mi primer svojoj deci? Te puštamo da nam kojekakve polugole obrazovane ili neobrazovane spodobe budu idoli? Ajde što našoj deci, ako im nismo usadili osnovne vrednosti, ali nama koji trebamo da znamo bolje, kao jedinke, kao roditelji? A ako meni bude bitno da obučem triko gde mi svi ženski atributi ispadaju na izvolte, šta da očekujem od moje tri ćerke, kad sutra obuku pola od toga? Zaista smatram da sami dopuštamo da nam život ide u silaznoj putanji, dok dopuštamo da nas spoljašnji faktori ometaju u kreiranju sopstvenih realnih merila života, mišljenja i ponašanja. I dok god je tako, zaboravimo na upiranje prstiju u "nesposobne" mlade generacije, već menjajmo sebe što pre. Oni kopiraju ono što im mi nametnemo kao merilo, bilo zabranama ili slaganjem sa takvom slikom. Najbolji je razgovor o tome da svako treba da pronađe sebe, svoje okvire realnosti i u njoj gradi sreću. Ostavimo čipku i polugola tela za spavaće sobe onih koji zaslužuju da obučemo to. A napolju budimo primer našoj deci. I tuđoj našoj deci. I deci koju srećemo usput. Budimo primer onoga da smo odživeli sve u svoje vreme i da svako vreme nosi svoju lepotu, te da mi itekako znamo da prepoznamo i cenimo kad je vreme za šta. 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad