Skip to main content

Događaji podstiču sećanja

Danas sam čula da je umro neko koga sam poznavala, mojih godina. Nismo bili bliski, poznavali smo se. Ali se zapitaš... Zaista se zapitaš šta se dešava i zašto se dešava na ovakav način? Da li smo dozvolili stresu da upravlja našim životima u tolikoj meri da nam uveliko uzima isti taj život, kao jedino što zaista posedujemo?
  Mnogi životi su otišli prerano. Mnoge grobove sam obilazila godinama, misleći da radim pravu stvar. A šta njima, zapravo znači bilo čiji obilazak u njihovom večnom boravištu, gde je samo njihovo telo, bez duše? Uvek sam mislila da njihova duša dođe tamo kad ih zovemo, te bude prisutna dok mi razgovaramo sa grobovima. A onda, pomislih, ako dolaze kad ih zovemo, onda mogu da dođu bilo gde, zar ne? Nekako, to je bila prelomna tačka kad sam prestala redovno da obilazim one koje jesam mnogo godina. Jednostavno, bila to istina ili ne, ubedila sam sebe da su oni tu uvek kad mislim o njima, pričam o njima...
   Dok mi je otac bio živ, retko smo odlazili zajedno na groblje, ali desilo bi se. I svaki put bi on obilazio "svoje" prvo, a onda bih ja "svoje" na brzinu, koliko stignem, da on ne čeka i odlazili bi kući sa tim njegovim tužnim uzdahom koji govori o tome kako je "njegovih" sve manje, te se njegov red bliži. Jednom, sećam se, bilo mi je dosta više toga, jer su godišta na grobovima onih koje je on obilazio bili i iz hiljadu osamsto i neke! Taj put sam ga pustila da obiđe koga je hteo, a onda ga zamolila da ide sa mnom. Moja drugarica, moje godište, drug, druga drugarica, drugovi, svi tu negde mojih godina. Na kraju, bilo ih je baš mnogo. Previše, ako mene pitate. Tada sam i njemu rekla da razumem njegove uzdahe, njegov strah, ali i da niko ne može da garantuje da ja sutra neću leći kraj nekoga mojih godina u svoju večnu kuću. Nismo išli više zajedno tamo, ako se ne računa njegova sahrana i moje posete njemu, nakon toga....
   Tri godine koje provodim u drugom gradu, teraju me da razumem sve one koji su davno otišli, pa ostali negde, zaglavljeni u vremenu i prostoru. Deca koja su bila deca pre samo te tri godine, danas više nisu. Nisu ni odrasli ljudi,ali su itekako na putu da to postanu. Meni su ostali onako mali, kakvim sam ih ostavila pre te tri godine. Baš se iznenadim kad čujem da su se neke devojke udale, neke čekaju drugo, treće dete, momci se poženili... Svašta se čuje, mnogo više lošeg, nego dobrog, istini za volju... Mnogo mladih otišlo nekim stramputicama, mnogi se porazboljevali, onako, ozbiljno i trajno, krajnje... Mnogi otišli tamo gde više nemam želju da idem, jer mislim da im mogu reći šta imam i iz udobnosti svog prostora. Da im zahvalim za ono što pamtim, a pamtim dosta...
   Ne, nisam došla u fazu da obilazim grobove sa uzdasima u iščekivanju kad će moj red, poput mog oca onda.. Uostalom, on je tada imao blizu sedamdeset. Ja imam četrdeset i jednu i mislim se, mogu li da se setim koliko je njih mojih godina, koje sam poznavala tamo negde zakopano u komšiluku večnih drugara? Da li je u redu da ih brojim, uopšte, te slažem po brojevima poput fajlova? Ionako ih je mnogo. Mnogo više nego što želim da priznam. Ali sećanja naviru... Ona, godina sedamnaest, ona stara dvadeset i jednu, on star petnaest, on star šesnaest, on star osamnaest, on dvadeset i tri, ona petnaest, on sedamnaest, on dvadeset i šest.... Danas se nekako više čuje za ove od četrdesetak.. Zapravo, svi moji, rekla bih... Zauvek mladi. Zauvek zarobljeni u neostvarenim snovima i uzaludnim maštanjima. A možda, možda je to i sudbina nas, živih danas? Da toliko toga ugasimo u nama, kao što su se njihova tela ugasila? Da li je neko ostvario njihove snove? Da li ih oni posmatraju od tamo negde, dok se to dešavalo?
   Ne znam više šta da mislim. Jasna mi je kratkoročnost našeg boravka u ovom životu. Jasno mi je da je premalo vremena za mnoge. Ali, zar mora da bude baš toliko kratko? Dok sam živela tamo, među njima, čula bih da je neko poznat bolestan, nekako bih se i pripremila na to, ma koliko šokantno bilo. Ovako, kad si daleko, čuješ samo kad je gotovo. Retko imaš prilike za pripremu. Stoga si uvek u stanju nekog besmislenog iščekivanja- šta je sledeće? Pretpostavljam da ovo nije samo moja priča, da je mnogo nas sahranilo nama drage prijatelje, poznanike i bližnje prerano. Samo se pitam da li je moguće da smo se potrudili da padnemo pod sve moguće pritiske današnjice u želji i borbi da imamo više, bolje, žicimo drugačije, ostavimo utisak, šta li već, da nas to košta toliko mladosti? I još nešto, ne znam da li je istina ili samo moja impresija, ali svi oni koji više nisu sa nama, meni su ostali u lepoj uspomeni. Ili ne mogu da se setim drugačije. Nadam se da sam i ja njima.... Nek ostanu u miru! I nek mi nađemo svoj, pre nego im se pridružimo!

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad