Skip to main content

Bežanje

  Jedina moja želja, zapravo, je bila pobeći od okruženja u kome sam. Tad nisam znala da bežanje nije rešenje, ali sve ostale želje su bile karta za beg od tog stanja u kome sam bila non-stop, od pritiska, od ljudi koji su taj pritisak stvarali, svesno ili nesvesno. Imala sam običaj da im kažem da su u toj kući u kojoj živimo i zidovi nervozni, zahvaljujući njima. To je rečenica koja se dokazala tačnom mnogo godina kasnije, kad su kupili drugu kuću i od nje napravili istu stvar kao i sa tom u kojoj sam odrasla. Bez obzira na to koliko sam bila svesna svoje želje za odlaskom, užasavala sam se pomisli da jednog dana može doći taj momenat kad ću zaista otići i više nikad neću okrenuti glavu ka toj kući, niti poželeti da u nju uđem. I ta misao je bila više nego tačna. Dok pišem ovo, svesna sam činjenice da ne prelazimo na nove lekcije, dok ne završimo tu na kojoj radimo, a trenutno mi nije jasno šta sam to diplomirala, zajedno sa mojim roditeljima u toj kući, da smo mogli preći u drugu. Interesantno je koliko ove kratke priče utiču na ljude koji ih čitaju. Moja priča je brutalna, iskrena, bez zadrške i bolela je jako. I mene i neke ljude u mojoj blizini. Neki su bili rezistentni na taj bol, jer se nisu bavili njim. Toliko ljudi je prolazilo iste ili slične stvari i pokopali sva svoja sećanja, nadajući se da sad mirno spavaju i ne stvaraju poteškoće sadašnjem životu. Ali, strahovi ostaju. A strahovi su blokade koje nam ne daju da dišemo punim plućima. Iako sam sad u situaciji kad sam započela novi život, potpuno drugačiji od ovoga što trenutno pišem, nedovoljno brz napredak, onakav kakav želim da se desi, tera me da ponovo pretresem detinjstvo koje sam ostavila za sobom tako, da mogu o njemu da pišem, a da ne plačem, svesna svake lekcije koju mi je takav život podario. Da, sad sam svesna svega što je bilo, drugačije nego onda kad sam živela taj život. Ali još uvek ima stvari koje jednostavno dođu, kao blic sećanje i pokrenu lavinu koja kaže da još taj deo trebam raskrstiti sa sobom. I koliko god mi mislili da smo pobegli od nekih stvari, dok god nam se vraćaju i teraju na razmišljanje, znači da ih nismo otpustili, ili nismo do kraja naučili šta znače. Danas je lako pričati o svemu tome, iako ne razumem načine, ni principe koji su vladali u kući u kojoj sam odrasla, iako je bilo bolno i tužno i nedostojanstveno živeti životom kakvim sam živela, naučila sam mnogo iz toga. Naučila sam ono čega se danas zgražavam, a to je kako da budem jaka žena. Teško da ima situacija iz koje se neću izvući. Zašto se zgražavam takvih situacija? Biti jak znači imati potrebu da budeš jak, a to znači da si spreman da se boriš, a kad imaš sa čim da se boriš, znači da imaš prepreke, a ako imaš prepreke, onda stvaraš probleme, a ako imaš probleme, znači da kočiš samog sebe i učiš se da budeš još jači i kad prođu godine i godine u tom vrzinom kolu, shvataš da biti jak nije ono što želiš. Zapravo želiš biti ispunjen, srećan, voljen i da voliš. A to možeš ako se prepustiš, opustiš i više ne boriš, već se igraš sa kartama koje su ti na stolu. Deluje lako, ali nije. Treba pohvatati konce, kao u svakoj igri koja ti je nepoznata, prvo moraš naučiti pravila, a kad to savladaš, postane lako.
  Otud saznanje da je moja želja da pobegnem odatle, stvarala situacije u kojima bi se uvek vraćala u istu kuću, da bi ponovo mogla da pobegnem. Davno su rekli da pazimo šta želimo, možda nam se ostvari. Danas shvatam jačinu svoje želje, jer sam iz kuće mojih roditelja pobegla u brak sa sedamnaest godina, vratila se sa osamnaest kao udovica sa dvoipomesečnom bebom. Zatim sam pobegla nekoliko godina kasnije, kad mi je srednja ćerka imala oko godinu dana, pa su ponovo tražili da se vratim, vratila se sa porodicom, pa opet pobegla, pa opet, pa opet, da bi, na kraju, moji roditelji prodali tu kuću, kupili drugu koja je bila četiri puta veća od prve, uselili se u jedan stan, meni dali drugi, a treći izdavali. Situacija se promenila, više ne bi mogla da plaćam podstanarski život, pa sam bila prisiljena da ostanem tamo dok ne naučim lekciju. I tek kad sam to savladala, mogla sam dalje. Želja da odem od njih postoji od kako sam svesna života van kuće. Njeno sprovođenje je trajalo od moje sedamnaeste do trideset i osme godine. Ali je najbitnija krajnja razlika u toj jednačini koja me je naučila mnogo toga. Kad sam, najzad otišla, nisam bežala. Samo sam zatvorila vrata za sobom i krenula u novi život ne osvrćući se previše. Jer sam tamo naučila da su sve boli tu da se suočimo sa njima, dok su tu, naučimo nešto, zahvalimo im se, otpustimo ih, oprostimo i sebi i drugima na tom iskustvu i idemo dalje. S ljubavlju prema sebi, prema njima, prema situaciji u kojoj smo bili, ma kako teška bila. I onda vidimo da i najjači gromovi koji su nam do juče tutnjali u ušima toliko jako da nismo čuli šapat Anđela, mogu da nestanu u treptaju oka, kad naučimo da praštamo i da volimo. A ljudi koji se prepoznavaju u ovakvim pričama, traže nadu koja im je potrebna da odagnaju svoje tamne oblake iz prošlosti. Kad bi samo mogli da vide koliko je to lako, samo kad nauče pravila igre. 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad