Skip to main content

Živeti drugačiji

  Ako imate klempave uši, grbu na nosu ili bilo kakav "sitniji" fizički problem, bez sumnje ste bili u nekim životnim fazama gde bi promenili taj deo na sebi. I ja sam. Čekala sam da odrastem i da operišem nogu. Tad bi bila donekle normalna. Mada sa ožiljcima, koji bi me podsećali na to ko sam ja, zapravo. Dugo sam patila zbog posledica koje je operacija ostavila na moju nogu, međutim, kad sam čula da sam rođena sa stopalom okrenutim unazad i da su mi urađene samo dve operacije u isto vreme, da bi se to ispravilo, razmislila sam ponovo. Ali i dalje mi nije bilo jasno zašto, kad su te dve operacije uspešno obavljene, nisu tražili da idem dalje na preglede, koji bi doveli do daljnjih operacija, sve dok se ta razlika ne sanira. Nekako sam nagovorila mamu, kad sam imala šesnaest godina da me povede sa sobom u Beograd i odvede me na pregled u kliniku gde sam operisana. Nikad u životu nisam išla negde sa više nade. Toliko sam bila srećna, da nisam prestajala pričati. Taj put od četiri i po sata sam provela maštajući o meni kao normalnoj osobi. Bar nogu da mi reše, a za alopeciju je krajnje rešenje nošenje perike. Dođosmo mi u Beograd, obiđosmo rodbinu, a ja sam jedva čekala zakazani pregled. Doktor koji me je primio, rekao nam je da je doktor koji me je operisao, davno preminuo. On me je pregledao, rekao da je operacija fantastično odrađena. Ali da nisu u mogućnosti da me operišu dalje. Razlog za to je bio što je prethodni doktor spojio prste za neku tetivu koju, ako sad popusti, prsti bi se razbežali na sve strane i to ne bi ličilo na stopalo više. A što se tiče debljine lista, tada još nisu bile dostupne plastične operacije koje bi taj problem rešile, ali mi je rekao da u neko buduće vreme mogu da očekujem da će te operacije raditi i kod nas. Bila sam toliko razočarana da celim putem do kuće nisam progovorila ni reč.
  Ni ja nisam znala bolji način da se nosim sa onim što jesam, a moji roditelji nisu doprineli ni malo. Terali su me da budem manekenka! Išli su tom logikom da, ako me ubede da je moj fizički problem zanemarljiv, što je nemoguće, naći ću mesto gde pripadam. Da, ali manekenstvo? Nikad me nije interesovalo manekenstvo kao moja buduća karijera. Kad bi se spremala i bacila zadnji pogled u ogledalo, redovno bi čula opaske o tome kako mi je tanak vrat, sitne oči, debeo nos, uska ramena a široki kukovi i slično. Na sve moje postojeće probleme, to me je dodatno opterećivalo. Problem je bio u tome što je mama volela da se obučem lepo. To je bio veliki problem, jer nekako se dešavalo da imam patike za obuti, ali cipele ne. I onda ne možeš nikakve elegantne kombinacije nositi, bez cipela. A tata je voleo sportski da se nosim. Patike, trenerke i to je to. A oboje su bili glasni u davanju svog mišljenja, i dosledni u tome da isteraju svoje. Na kraju, patike, farmerke i obične majice kratkih rukava ili duksevi su bili "moj stil". Toliko sam slušala o svom tankom vratu, da sam, na kraju počela da umišljam da ga zaista imam, pa sam ga sakrivala osećajući se poput žirafe. Tad sam imala dugačku kosu, koju sam iz tog razloga, nosila puštenu. Oči sam sakrivala isto tako, kosom nabačenom preko lica. Koliko god je to bilo moguće. Tad sam, uprskos alopeciji, imala baš gustu kosu. Za nos nije bilo leka. Kao ni ramena, ni kukove. Pošto me je mama terala da nosim naramenice, ne bi li izjednačila tu, opet nepostojeću razliku, odbila sam. Kakva sam-takva sam. Ne želim da se menjam, niti eksponiram. Ljude ionako osvajam onim što nosim u sebi, ne fizičkim izgledom.
  Prvi put sam se oči u oči suočila sa otkrivanjem istine o sebi sa šesnaest godina. Bila sam u vezi sa mojom najvećom ljubavi, sad je zovem mladalačkom. Došli smo i do planova o završetku škole, venčanju, planiranju porodice za koju godinu. Ali, nije znao moje fizičko stanje. Stoga sam organizovala njegov dolazak kod mene, planirajući da mu kažem svoje tajne. Ali, kako se približavalo vreme njegovog dolaska, videla sam razne mogućnosti, pa i to da može da me ostavi, zato sam napisala pismo, u slučaju da ne budem mogla da govorim. Kad je, najzad, došao u moju sobu, ja sam se rasplakala i zaista nisam mogla da pričam. Zabrninutost u njemu je rasla, do neizdrživosti. Umesto da pričamo, dala sam mu pismo i sliku na kojoj sam jako mala, ne znam koliko sam stara, nisu mi rekli, i na kojoj se vidi kako mi je desno stopalo uvijeno unutra i posle operacije. Pogledao je sliku, zatim na brzinu pročitao pismo, a onda me pogledao prestravljen. Gotovo, pomislila sam, svi snovi o ljubavi su upravo raspršeni. Ali, on me je zagrlio, vidno teško dišući, počeo je da priča kako se uplašio da ću raskinuti sa njim, kako me on voli takvu kakva sam, kako ja nisam kriva što sam se rodila takva i što imam probleme koje imam, kako me neizmerno voli i sve može da podnese, samo ne činjenicu da nismo zajedno. Dok sam bila sa njim u vezi, prvi put u životu sam obukla minić, njemu za ljubav. Ali sam preko njega imala baloner  do zemlje, tako da je samo on video kako mi stoji.
  Kad sam se otvorila drugaricama, bilo nas je četiri u društvu tada, sve su bile tu za mene. Znale su za moj problem sa nogom, jer smo zajedno imale fizičko, ali nisu znale da mi kosa opada. I sve je to bilo slatko dok bi sedele i pričale o tome. Ali, ako bi se meni obratio neko ko se sviđao nekoj od njih ( ne u nameri da bude sa mnom, već da popričamo, pošto sam ja bila Velika mama, ona koja ima pravu reč u pravo vreme), ili bi se ja iz nekog razloga zamerila nekoj od njih, onda bi one smišljale veče na kome bi sve četiri izašle u istom. To bi podrazumevalo suknje ili helanke. Ne iz namere da mi pomognu da se izborim sa problemom koji imam, nego da ga otežaju i pokažu mi "gde mi je mesto".
  Sve u svemu, bilo je dosta teško izboriti se sa roditeljima, okolinom, rodbinom, društvom, predrasudama i bezobrazlukom koji ide uz različitost na bilo kom nivou. Ali najteže je izboriti se sa samim sobom. Nisam ja bila u senci onoga što mogu da budem samo radi realnih fizičkih mana sa kojima živim. Proganjali su me i dugogodišnji komentari mojih roditelja. I možda zvuči neverovatno, ali posle toliko priče o svemu i svačemu što ne valja na meni, ja sam počela da ističem moj veliki stomak, posle drugog porođaja. Pre nje, rodila sam i izašla iz porodilišta bez grama sala, ali posle druge ćerke ugojila sam se više nego pred porođaj. I od svega što ne valja na meni, ja sam najmanje volela svoj stomak. Nekoliko godina kasnije, kad sam počela raditi na ljubavi prema sebi u fizičkom obliku, prvo što sam zavolela bio je baš taj stomak, koji je doneo tri prelepa deteta na svet, sa svim onim što roditeljstvo nosi. Na kraju, danas ima mogućnosti, plastičnih operacija koje mogu da mi promene izgled, ali više ne razmišljam o njemu na taj način. Jednostavno, volim se takva kakva jesam. Čak sam se opustila toliko da, po prvi put u životu, dopuštam nekome da me mazi po glavi. To moj muž baš voli da radi, a ja po prvi put, uživam u tome.

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad