Skip to main content

Sakrivanje emocijama

      Da bi ugodila roditeljima, u najranijim sećanjima moga života, naučila sam da manipulišem emocijama. Kako bi se dopala ocu, izigravala sam neustrašivog mangupa, išla da se borim sa Baba Rogama, odlazila u mrak da čujem šta to tamo lupa, jela iz istog tiganja sa ocem, tražila da mi ostavi više hrane. Jela na silu da bi on mogao pričati kako smo se otimali oko jela. S druge strane, majci sam ugađala tako što sam bila poslušna devojčica. Učila me je da kuvam kad mi je bilo sedam godina. Da se ne osramoti kad se budem udavala, kao što se, verovatno, osramotila te iste godine kad mi se polusestra, njena ćerka iz prvog braka, udala, a nije znala da skuva ništa, sem kafe, mleka i kajgane. Do vremena moje udaje, bila sam vešta u kuhinji, koliko neke žene nisu za života. Mama je bila stroga, uvek u nekim pravilima. A tata onaj, dobri policajac. S obzirom da tih prvih deset godina mog života, on često nije bio kući, to je bilo i razumljivo. Tako je nekako i prošla ta decenija. Ja, u obožavanju oca, bežanju od majke.
        A onda je on nestao na nekoliko dana. Kad se ponovo pojavio u mom životu, nisam ga prepoznala. Bukvalno. Bio je beo, po prvi put u životu je imao belo lice. Na mestu gde je uvek imao brkove, sad je bila još belja fleka. A oči, tako bistre, prodorne, kakve nikad nisam videla kod njega ranije. I najteže od svega, bio je ozbiljan. Užasno ozbiljan. Nikad više nije bilo isto. A ja dugo nisam shvatila šta se upravo desilo. Više se nije smejao sa mnom, pobacao mi je sve igračke. Ostavio mi je samo loptu. Nikad više nismo pričali.Zapravo komunicirali. Samo sam slušala njegove monologe. Kad bi uradila nešto što nije bilo u fahu pravila koje je majka postavila, prvo bi ona svojim metodama pokušala da ispravi to kod mene, a kad ne bi uspela, onda bi bila prepuštena očevim monolozima koji su se protezali unedogled. Za sve to vreme, nikad nisam čula ništa, ali baš ništa lepo o sebi. Bila sam aljkavuša, prljavuša, skitara, uličarka i kojekakva još. I uvek bi se protezalo sve, baš sve što sam trebala da uradim tih dana i detaljno prepredanje o tome kako ništa nisam uradila kako je trebalo, niti kako je pravilno.  Pri kraju te monodramatične balade bi se provukao komentar o tome koliko sam ja, u stvari, inteligentna,ali sve što radim je prosto nedovoljno dobro. Više ni jedna moja emotivna, slatka, dečija manipulacija nije palila kod njega. A ona,majka, je bila oduvek rigidna na bilo kakve pokušaje da joj se približim. Jedino što je bilo bitno je da obavim obaveze koje su mi nametnuli onako kako su oni zamislili i to je bilo to. To je bilo sve što se od mene očekivalo u kući. Naravno da su očekivali da i u školi budem dobra. I svagde drugde.
      Majka mi je bila osoba koja je uvek nešto kritikovala dok radim. Nikad me nije sela u krilo, pomazila, popričala sa mnom tako, da kasnije taj razgovor ne iskoristi u svoju korist. Jedino kad bi obratila pažnju na mene, praveći se da jeste ponosna, bilo je u retkim situacijama kad bi njene koleginice s posla došle kod nas u posetu ili nas srele negde u gradu i pohvalile me kako sam vredna, lepa, visoka ili već nešto drugo. Tad bi me mama, već po naučenom ritualu, pomazila po obrazu i poljubila onako da cmokne, ostavivši vlažan trag na mom obrazu, koji bi ja momentalno brisala. Taj deo priče mi je posebno bio mučan. Ta iznuđena prijatnost prema meni.
      Prošlo je dosta vremena dok nisam shvatila da je očevo odsustvo bilo uslovljeno majkinim pokušajima da srede živote. Naime, tata je bio na lečenju od alkohola. Po mojoj proceni, bio je u alkoholnom delirijumu deset godina mog života, a kad se probudio iz njega, postao je svestan da u kući ima ženu, ćerku od deset godina, a u susedstvu pastorku sa mužem, sinom i ćerkom, koja samo što se nije rodila. Nikad više nije uspeo da uspostavi kontakt sa mnom. Nikad više nije ni pokušao. Samo kritike i pogrde su dolazile od njega. I nje. Dvoje koje sam trebala punim srcem da zovem svojim roditeljima.
      Da bi se snašla u tim situacijama, probala sam da budem poslušna. Obaveze sam morala da izvršavam. To nije bilo upitno. Problem je bio što su se, usled moje brzine, dnevne obaveze rešavale u relativno kratkom roku, pa su ih gomilali i proširivali kako su znali i umeli. Vrlo brzo sam morala da, po povratku iz škole, završim ručak, namestim njihove i moj krevet, sklonim sve po kući, naložim vatru, ako je zima (za tu aktivnost sam morala da nosim dve kante od po trideset kilograma uglja iz dvanaest metara udaljene šupe ), zatim je krenulo preštijavanje bašte, rad u bašti, pokrovljavanje šupe, krečenje, veliko spremanje svake subote, pranje i peglanje veša, stavljanje lamperije na natsrešnicu...... Svaki dan sve više i više toga. Slali su me u grad da platim zaostale račune, pogotovo ako bi nam isključili struju ili telefon. Oni nisu išli tad da plate, jer ih je bilo sramota. Šta god je trebalo, išla sam.
      A zauzvrat? Imala sam uvek nečiju robu, od rođaka, komšija, često nisam ni pitala čija je. Interesantno je to što sam, po građi, drugačija od većine srodnika. Dosta višlja od svih. Tako da sam često imala džempere ili tri četvrt ili predugačkih rukava. Pantalone koje bi morala nositi sa kaišem. A od obuće, imala bi jedne cipele, po odabiru mojih roditelja, recimo antilop užasne oker žute boje i te bi morala nositi do zime, snega. Iako su propuštale, nisu mi se sviđale... Nije to bilo bitno, imala sam ih. Nekoliko godina. A kad su se pokidale, ostale su mi samo papuče za leto i poluduboke zimske cipele. Njih sam nosila nekih sedam godina. A da, smela sam da slavim moj deseti i šesnaesti rođendan. Naravno da sam i ja velikim delom učestvovala u pripremama i rasklanjanju kad su gosti otišli. I naravno da sam preplakala mnoge noći pre i posle. Iako mi je to bila dugogodišnja svakodnevna rutina. Zato što sam slušala o svom neprimerenom ponašanju i nedovoljno dobro urađenim poslovima.
     Život sa njima je bio takav da nije bilo smisla pokazati šta zaista osećaš. Ako bi ukazala na nepravdu zato što ja uvek moram obaviti sve što moram, dok moje drugarice uživaju šminkajući se, praveći nakit ili već na neki drugi način ugađaju sebi, sledeći zadatak bi mi bio unošenje šuta koji su našli kod nekih komšija, i pravljenje staze do šupe od istog. Ili nešto peto, što bi nagradilo moju pobunu tako, da više ni ne pokušavam. Mada više nisam mogla prestati. Nije bilo previše smisla u svemu tome. A emocije su bile levo smetalo u životu sa njima. Tako da sam se dugo pravila da je sve u redu, bila nasmejana i vesela u društvu. Tokom puberteta se počela otimati iz kandži nedovoljno dobrog u kojima su me toliko dugo držali. A noći bi redovno provodila plačući. Bez izuzetka. Često bi plakala i kad bi se vraćala kući sa treninga ili neke popodnevne školske obaveze na koju bi išla, samo da nisam kući.
     Jel čudno što sam se udala sa sedamnaest, onda? A to što sam masku emocija i osmeha na licu držala do trideset i neke na licu, iako sam toliko puta plakala iznutra? Čini mi se da smo mi produkt onoga što smo naučili od najranijeg detinjstva i onoga što smo kasnije prihvatili kao činjenicu u životu. Ako imaš dobre roditelje, onda si na dobrom putu. Ja sam moje bitke morala da prođem na teži način. Mnoge i nekoliko puta.  I još uvek se pitam za sve što kažem ili uradim- jesam li dovoljno dobra?

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad