Skip to main content

Moj prvi pokušaj bunta

  Kako je bilo odrastati pod konstantnim pritiskom oba roditelja i osobe koja je radila iz senke, o kojoj ću pričati kasnije, kad bude vreme za to? Svakodnevna slušanja o tome kako nisam dovoljno dobra, kako ništa ne radim kako treba i sl., od mene su prvo stvorila osobu koja, jednostavno, nije osećala pripadnost domu u kome sam rođena. U početku, nije ti poznat svet van zidina u kome si rođen. Sve što se tu dešava je jedino normalno, jedino primereno, jedino poznato, te stoga prihvataš uslove koji su ti nametnuti, bez puno razmišljanja i zapitkivanja. Prihvatiš njihovo mišljenje, stavove, ubeđenja. Postaneš ono što oni misle o tebi. Kasnije, počneš da istražuješ svet oko tebe, gde uvidiš razliku. Prvo vidiš da je moguće da se roditelj prema detetu ponaša kao prema ljudskom biću koje zaista voli najviše na svetu. Vremenom, shvatiš da je to normalno ponašanje u većini porodica koje posetiš. Da postoji bar neki odnos. I nigde nisam naišla na sličnost sa mojom porodicom. Svagde su deca bila cenjena, voljena, njihov glas bi se čuo. Čak bi njihove ideje bile razmatrane. Bili su ravnopravni članovi domaćinstva.
  Kod mene je bilo drugačije. Jednostavno, nisam osećala bliskost sa roditeljima, ni polusestrom. Oni su bili proračunati oko svega. Oko poslova koji trebaju da se odrade, oko novca koji treba da se potroši, oko druženja sa probranim ljudima. Dok smo živeli u staroj, oronuloj kući, mnogi nisu hteli da se druže sa mojima. Tada je moj otac bio i alkoholičar. U mojoj devetoj godini je on prestao da pije i renovirali su kuću. Tad su počeli da se druže sa drugim delom komšiluka, kome nisu imali pristup iz stare kuće. Tad su počeli da izbegavaju ljude s kojima su dojuče imali jedini kontakt. Oni su tad postali oni koje je trebalo izbegavati, niža klasa. To je, takođe bio odraz njihove proračunasti. Oko svega. Dok sam ja, kao potpuna suprotnost svima, bila čista emocija. Kod mene nije bilo kalkulacije tipa, družiću se sa bogatijom decom, ili osuđivanja na osnovu nedela njihovih članova familije, niti bilo čega sličnog. Jednostavno, ako si čovek, čovek u pravom smislu reči, onda možemo da se družimo. Sve to vreme koje sam provela uočavajući razliku između hladnoće u mom domu i suprotnom okruženju, bilo je ekstremno bolno iskustvo. Stalno sam zamišljala kako mene moji roditelji, zapravo, vole, ali ne znaju kako da mi pokažu. Sanjala sam trenutak, verovatno iz filmova, gde će mi neko od njih nekad pokazati iskrenu emociju. Pardon, toplu emociju, gde ću im sve oprostiti i zaboraviti u momentu i živeti u upravo stvorenom ružičastom oblačiću do kraja života. Ali nisu. Nisu nikad.
  Vremenom se u meni stvarao bunt protiv svega. Protiv svih okova kojim sam bila okovana od kako znam za sebe. Problem je bio u tome što nisam znala kako da se izborim sa tim. Jedini način za koji sam znala je da kažem šta mislim onako kako znam. Međutim, niko nije slušao. Nikoga nije bilo briga. Toliko bola unutra, maske vedre devojčice spolja, a želje za promenom se gomilaju i rastu. Uskoro će tražiti svoj prvi glas. Nisam ništa planirala, ništa kalkulisala, samo sam posmatrala okolinu i moju porodicu i donosila sulude zaključke, koji su mi bili potrebni da bih preživela. Imala sam devet godina, kad sam progovorila prvi put. Otišla sam u sobu mojih roditelja, prvo ih pitala za razloge njihovog ponašanja prema meni. Samo su se bledo pogledali. Međutim, u meni se nešto probudilo, želudac mi je pulsirao u grlu koje se steglo. Imala sam utisak da iz mene kulja neka snaga koja nema veze sa mnom, jer je bila ogromna. Što su se oni više otimali, više sam im činjenica sipala u lice o tome kako se oni ponašaju prema meni, dok moje drugarice imaju pravo detinjstvo i uživaju u njemu. Njih je to počelo da ljuti, pa su se branili uobičajenim napadima na mene. Slušala sam kako nisam normalna, kako sa mnom debelo nešto ne štima, kako sam nezahvalna gadura... To je trajalo dok nisam pala na kolena i počela da ih molim da mi kažu da sam usvojena. Molila sam ih jecajući. To je bila moja stvorena slika u mašti i bila je manje bolna od istine da ja zapravo jesam njihova. Ako su me usvojili, preživeću sa njima šta god treba, biću zahvalna na svemu što imam i otići ću prvom prilikom čim budem punoletna, da im ne budem na teret. Međutim, što sam ja više molila da mi kažu moju istinu, više sam vređanja i ponižavanja slušala. Na kraju, opet sam otišla u svoj kutak, poražena po ko zna koji put. Dok sam ležala u svojoj sobi, ponovo sam slušala njihov razgovor o tome kako ne znaju šta se sa mnom dešava, kako nisam normalna i slične, uobičajene stvari. Nijedno od njih se nije zapitalo šta me je navelo na to da se osećam toliko odbačeno, niti su ikad pričali o tome, kasnije.
  Znam da je bila ludost tražiti od njih da priznaju nešto što nije istina, ali se i danas nekako nadam da ta šansa postoji, da će doći neki ljudi i reći da sam ja, zapravo, njihova. Naravno, danas se smejem takvim razmišljanjima. Ali onda, dala bih sve da je to istina. Mislim da bi mi, u ono vreme, bilo puno lakše da se izborim sa svim. U svakom slučaju, tad sam nekako shvatila da zaista imam bujnu maštu. I nisam imala nikakvu nameru da je imalo smirim, jer mi je pružala ono što mi je najviše trebalo u datim momentima. Mog brata i sve što uz njega ide. 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad