Skip to main content

KAKO JE POČELO

      Kad voliš sebe, voliš sve. A kako znaš da zaista voliš, bilo sebe ili druge? Koji su to parametri koji ti daju smernice da si na pravom putu? Da li negacija negativnosti u ponašanju i razmišljanju podstiče misao o ljubavi? Ako ne mrzim, da li volim?
 
      Nikad nikom nisam poželela nešto loše. Bez obzira kako se taj neko ponašao prema meni ili ljudima u mojoj blizini. Dok sam bila mlađa, znala sam se fizički obračunati s onima koji bi bili direktna pretnja meni ili mojim najbližima. Možete zamisliti koje su to bile teško probijene granice normalnog ponašanja. Normalnog za mene, koja sam naviknuta na loše. I u tim momentima, misli su mi bile usmerene samo na prestanak nasilja i smirivanje situacije. To je bilo to. Nikad mi nije bila jasna ona narodna: "Da Bog da ti..."-se desilo ovo ili ono! Od te rečenice se ježim.

      Uvek sam bila ljubazna, vedra, nasmejana. Oko mene su svi bili u nekakvim problemima, često mi ništa nisu ni morali reći. Jednostavno, znala sam njihove priče i instiktivno osećala da sam im potrebna. I bila sam. Uvek tu za njih. I kad bi ostajala sama, moje misli su išle mahom u tom smeru kako da im pomognem. Šta još mogu da uradim za njih. Verovatno iz tih nekih razloga, još u osnovnoj školi, dali su mi nadimak Velika Mama. Ona koja uvek sasluša i da dobar savet. I danas je tako. Samo drugačije. Zaista, kad pogledam unazad, ko god me je poslušao, dobro je prošao. Imam, valjda, tu sposobnost da procenim čoveka i izvučem ono najbolje iz njega (što nije uvek prijatna rabota). Jedino što mi nije jasno, kako sebi nisam mogla da pomognem toliko dugo. Istina je da, kad bi sve njihove probleme skupili na gomilu, nisu bili ni blizu veliki kao što sam ih ja imala. Njihovi životi su bili toliko lagani, bezbrižni, detinji, u odnosu na moj. Ne sećam se da je u mom životu ikad bilo išta bezbrižno. Ako i jeste, bilo je to toliko davno da moje pamćenje ne može da dosegne.

    Kad živiš životom kakvim sam ja živela, jako je teško izaći iz tog vrtloga pravila koja su nametnuta od uvek, čini mi se. Sva su bila pravdana time da je to dobro za mene. Istina je da su bila dobra za njih. I da mi je i danas nejasno kako neko može da se ophodi tako prema sopstvenom detetu, kako može da bude toliki manipulant, kontroloman i na kraju, zašto. Na sve sam uspela da odgovorim, sem na to poslednje, zašto. Kad si odgajan tako da ne vrediš, da ti ništa ne pripada sem onoga što bi ljudima pokazalo dobro ponašanje prema meni, kad si naviknut da veruješ da ne zaslužuješ ništa, da sve što si uradio nije dovoljno dobro, da nemaš mesta ni u svom domu, a prinuđen si da ostaneš tu... jako je teško spoznati sebe, onako istinski. No, ni to nije najteže. Kako život ide dalje, u nekom momentu počneš da veruješ da su oni u pravu, da si zaista ništa, i da baš to i zaslužuješ. Zatim stvoriš životne situacije koje ti to i dokažu. Onda se poistovetiš sa tom ulogom koju si sam sebi stvorio. Tad počinje otpor, koji je oduvek u tebi, ali nisi ga bio svestan, jer nisi smeo da ga imaš. I onda počinje samookrivljavanje, zbunjenost, razočaranost, depresija, mržnja prema sebi, samodestruktivnost... A onda borba. Prvo sa samim sobom, onda sa svima sa kojima treba. Pronalaženje sebe u nekom novom svetlu. Privikavanje na to. Na kraju, ljubav prema sebi, koja je toliko bila daleka, da je prosto bila neuhvatljiva. 
    
   Trebalo mi je trideset i četiri godine da izađem iz te priče. TRIDESET I ČETIRI godine sam mislila da ne zaslužujem, da nisam dovoljno dobra, da ništa ne radim dobro. To vam je isto kao da živite u sobi bez prozora i vrata. U nekom momentu, počnete da bušite rupu u zidu šrafcirerom. Vi bušite, ali nemate pojma na šta ćete naići sa druge strane. I da li druga strana postoji, uopšte. A kad se desi momenat da napravite tu vašu prvu rupicu, nećete odmah skočiti da bušite još. Nego ćete, kao malo, uplašeno dete, uzmaknuti na stranu i ispitivati dugo, dugo, dugo tu rupicu, da vidite šta se nalazi sa druge strane. Znate li ko ovo može da razume? Samo oni koji su živeli u mraku. .Istina je da ako odrasteš u takvom okruženju, misliš da će se ceo svet ponašati prema tebi tako. Ili još gore. I kad stupaš u kontakt bilo s kim, ti si već na oprezu i u odbrambenom stavu od opasnosti i pretnje koju ta osoba nosi sa sobom. Navikao si da nailaziš na mine. Teško da se možeš nadati nečemu suprotnom. I ti jesi fin i ljubazan i nasmejan, ali alarmi za uzbunu rade punom parom. Uvek. Zato to mogu da razumeju samo slični meni. Nikad se ne osećaš dobro u svojoj koži, jer si na oprezu.
 
   Oni koji nisu iskusili tamnu sobu, ne mogu da razumeju koja je to presija. Koliko je teško dati sebi prava. Bilo kakva, osnovna prava. A najteže je zavoleti sebe. Jer, kad voliš sebe, voliš sve. A ja sam oduvek volela sve, samo nisam znala voleti sebe. Zato želim da ispričam priču u kojoj će biti napisana borba da se dođe do tog najvećeg prava na svetu. Ljubavi prema sebi. Neću pričati hronološke priče. Ionako je dovoljno teško preživeti sve to, da bi sve ispričala u realnim vremenskim okvirima. Jednostavno, pričaću ono čega se setim u tom momentu. Nadam se da će to mnogima pomoći da uvide da je moguće. Napraviti jednu rupicu u večitom mraku odrastanja. Pa drugu. Treću. I tako dok se zid ne sruši, a vi izađete kao preplašeni leptir iz svoje nametnute tvrđave. I počnete istraživati svet potpuno drugačijim očima. Moguće je i voleti sebe, nakon godina torture i patnje. Moguće je. Ja volim sebe. I volim vas.                                                               

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad