Skip to main content

Današnjica za menjanje, pod hitno!!!

   Oni koji me poznaju, teško mogu da zamisle scenu kako čitam crnu hroniku u bilo kojim medijima. Ne mogu da kažem da ne znam šta se dešava, naravno. Znam, ali iz prepričavanja ukućana koji čitaju. Ponukana svim ovim nemilim događajima koje ste, pretpostavljam ispratili dok su trajali, ja sam to sve iščitala za jedno veče. Dušu svoju sam isplakala čitajući o ubistvima žena i dece, te deci koja su svedočila ubistvima majki od strane očeva!
  Sećam se priča nekih ljudi koji su šezdesetih i sedamdesetih bili u situacijama porodičnog nasilja. Žene bi bežale kod komšija, rođaka, nepoznatih ljudi, sa decom, a ovi bi ih stavili pod zaštitu dok se situacija ne smiri. Ali ne samo to, već bi i društvo u celini izopštilo čoveka koji radi takve stvari, te bi se ovaj, više pod pritiskom društva, nego nečeg drugog, neretko i smirio. A danas? Gde je danas to društvo? Pošto smo izgubili komšiluk i prijatelje koji su spremni da pomogne, u velikoj meri, čast izuzecima, naravno, moramo naći novi način borbe protiv okrutnosti života u takvom okruženju. Jasno mi je da se ne može svima pomoći, jer poznajem žene koje se uvek vraćaju onima koji ih nanovo šalju u bolnice, pretučene, izlomljene, slomljenih kostiju itd, a to se sve dešava pred njihovom decom. To su priče, gde treba naći model u kome bi deca takvih roditelja bila zaštićena! Ali one žene koje žele da izađu iz priče žrtve nasilja.... Koji izbor imaju, zapravo? Da zovu policiju, koja sme da reaguje u "određenim situacijama", onda se obraćaju centrima za socijalni rad, koji takođe smeju da delaju u "određenim situacijama". I šta im preostaje? Ako ne mogu da izađu na kraj sa nasilnikom, životom ili preživljavanjem i još decom kojoj moraju da leče traume, te još sebe da postavi na noge, kuda da ide? Program sigurnih kuća u Srbiji dozvoljavaju šestomesečni boravak takvih žena i dece u ustanovama. Zamislite, izašli ste iz bolnice, operisani posle preloma koji ste pretrpili usled "porodične svađe!", jedva možete sa sobom, a rešenje se nalazi u vašem odlasku u sigurnu kuću. I vi pokupite stvari svoje dece i sebe, dok vam je - još uvek muž- van kuće, odlazite u nepoznato gde se trude da urade sve što mogu da vas postave na noge. Uzmimo u obzir da je sve idealno. Vi ste se oporavili i psihički, kao i vaša deca, a i fizički, za šta vam je bilo potrebno oko šest nedelja. Dakle, šest meseci minus dva meseca fizičkog oporavka. Situacija na poslu nestabilna, jer gazda privatnik ne želi da vas drži na bolovanju duže od preko potrebnog, dakle vraćate se na posao. Taman počnete da živite novi život, više nemate prava da budete u ustanovi, te se snađete i nalazite stan gde ćete vi sa vašom decom započeti sve ispočetka. A onda krenu traume, što vaše, što vaše dece koje nije ni bilo moguće tretirati u ustanovi, jer se nisu ispoljile.....
    Sistem zakazuje, puca po šavovima, a mi gledamo i čudimo se, plačemo za njima i tako sve u krug. Zašto? Žrtve su, često u tolikom strahu da jedva mogu da se izbore sa svojim situacijama, jer se tu uvek nešto dešava, a mi od njih očekujemo da menjaju sistem, pored svega kroz šta prolaze! A šta je tu naša uloga? Nemih posmatrača? Zašto ne bi izglasali ne oštriji, već oštar zakon za ljude koji misle da se mogu i trebaju iživljavati nad svojim najbližima? Zakon koji kaže, ako pretučeš sopstvenu ženu pred sopstvenom decom, ideš u zatvor na četrdeset godina! Sva tvoja imovina se momentalno prepisuje ženi koja sa njom može da radi šta joj je volja! Deca kad napune osamnaest godina, smeju da te vide, ukoliko žele i samo ukoliko žele! Do tad... nikad mi nije jasno zašto zakon dopušta da deca nasilnika u bilo kojim uslovima, moraju da se viđaju sa njim! Razumem da im je ta osoba biološki roditelj, ali biti roditelj je nešto sasvim drugačije od takvog roditeljstva. Stoga mislim da bi bilo dobro da im se zabrani kontakt. Ne mora taj zakon biti trajan, al nek bude na snazi dvadesetak godina. Kad prođe to vreme, mislim da bi svi koji misle da je rešenje u nasilju debelo razmislili da li je vredno činiti nešto po tom pitanju, jer bi znali gde će završiti! Doživotne kazne za one koji seksualno koriste svoje potomstvo za ... uhhhhhh, samo ih sklonite od njihove i svačije dece!
   Može li narod da se skupi, pa da uradimo nešto mi, koji nismo u konstantnom strahu šta će se desiti nama ili našoj deci, ako taj neko s kim živimo ustane na levu nogu? Mi, koji se ne bojimo sopstvene senke, jer nismo bili u situaciji da naučimo da nam je i ona krvnik? Mi, kojima je važnije šta ćemo danas lepo da doživimo i koji lak ćemo da koristimo na kom noktu i smatrati sebe dobrim osobama? Mi, koji okrećemo glavu od takvih i mislimo da im je pomoć plakanje u mraku, dok čitamo novinske članke o njima? Mi koji pričamo kako saosećamo, kako nas duša i srce boli i krvari sa i za njima, te se okrenemo i pogledamo odličan film kojim zaboravimo na sve što nas je bolelo? Nije naša bitka, jel da? Ne daj Bože da postane! Ali ne treba da bude ničija! Zato mi treba da budemo tu! Jer oni imaju previše senki oko sebe.... 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad