Skip to main content

Pre nego što bude kasno

   Nekako smo se uljuljkali kao ljudi, kao persone, kao bića. Svako nešto razmišlja o svojim životima, bilo da žive u realnom životu, ili su se bacili na ove duhovnjačke visine. A gde je sredina? Polako, deo po deo, država nam se rasparčava i strani kapital uplivava gde god može. U isto vreme, ljudi su se rasparčali i otišli u beli svet, ne bi li našli bolje sutra. Sve je popucalo kao mozaik koji preti da će da se raspadne u paramparčad, čim neko malo prodrma podlogu na kojoj stojimo. A podloga je naša zemlja, koja sve to stoički trpi i preživljava zajedno sa nama.
  Negde se priča, manje se ćuti da će i ona, naša zemlja, zemljište koje je ostavljeno da čeka neko novo sutra, biti takođe rasprodato stranim državljanima. Stranim, jer su domaći u tolikoj meri osiromašeni, da od zemlje dobiju parče hleba koje kupuju onoliko koliko mogu. Kao i sve ostalo što nam ta naša zemlja daje. I mi ćemo i dalje da ćutimo, dok sve naše postaje tuđe, dok nas u potpunosti ne izguraju sa onog što je vekovima naše. Kud će s nama? Ne znam. Pomalo mi je sve ovo zastrašujuće, jer sam se nadala da će moja deca i deca moje dece živeti u državi u kojoj se priča našim jezikom, gde su ljudi koji razumeju naš mentalitet, gde smo vekovima zajedno prolazili sve daće i nedaće. I onda mislim, možda su ovi što su juče otišli negde preko, samo vesnici tog nekog novog doba koje preti da nas proguta u pomrčini naših prihvatanja svega. Možda su oni pametni, iako im je sad još teško. jer su tamo negde, dok pate za svojim. Mi, koji ostajemo ovde, doživećemo koliko sutra da smo ovde, te nemamo za čim da patimo. A komšije će nam biti iz svih krajeva sveta. Nećemo morati da im se javimo jutrom kad budemo išli u njegove pekare po hleb, jer nećemo znati njegov jezik. Možda će u pekari biti dvojezično objašnjeno svako pecivo ponaosob. Možda jedan od tiih jezika bude i naš...
   Mnogo volim svoju zemlju. Ne zato što se volimo busati kako smo najstariji narod, ne zato što toliko pričamo o našoj velikoj istoriji a krojimo potpuno drugačiju. Ne zato što mislimo da smo toliko pametni, a nismo u stanju ujediniti se i napraviti promene dobre za sve. Ne zato što smo u stanju drugima pomoći do krajnjih granica, a sebe zaboraviti u potpunosti. Ne zato što se ovde gaji najbolji humor, zasnovan na istini. Ne zato što ovde postoji toliko topline i dobrote koja se teško nađe. Ne zato što ovde možeš popričati sa potpunim strancem na ulici, a da se osećaš kao da nastavljate razgovor koji je davno započet. Ne zato što se ovde ljudi osmehnu kad vas vide na ulici, i pozdrave gde god da krenete, iako ste se samo tad sreli i nikad više. Ne zato što je ovde voće i povrće još uvek ukusno, a cveće još uvek miriše. Ne zato što vas komšinica iznenadi čim vas čuje na dvorištu, tanjirom toplih uštipaka, preukusnom tortom, kesom punom mirisnih jabuka ili domaćih dinja prebačenih preko plota. Ne zato što ovde ljude koji su pali i posrnuli, nepoznati dižu i pomažu im da se smeste na sigurno. Ne zato što ovde kad vidimo da je nekom pozlilo, odlažemo sve svoje obaveze, zovemo taksi, hitnu, šta je već potrebno i čekamo da ih prepustimo u sigurne ruke. .Ne zato što često zaboravimo da vidimo sve dobro što postoji među nama i tražimo ono malo lošeg, predstavljajući sami sebe kao najgore na svetu. A nismo. Topli smo. Zato nas sve to loše i boli. Topli, zato teško podnosimo sve što se dešava. Topli, zato smo se umorili, pa se pomirili sa svim. Isturpijali su nas, izbrusili do tih granica. I u redu je. Ne može čovek biti u svojoj najvećoj snazi. Mi jesmo, ipak, samo ljudi. Ja volim svoju zemlju baš zbog topline koju imamo. Mi vidimo svoje mane kao ogromne, dok u drugima gledamo samo dobro. Hajmo malo drugačije, samo ovaj put....
   Kao ljudi koji su toliko topli i vole svoje korene, imamo odgovornost da ostavimo te korene svom potomstvu. Sve vas, koji ste jedva punoletni, molim da razmislite. I ja sam juče napunila tih osamnaest, juče sanjala o svetlima grada koja će ispuniti sve moje snove... Danas imam četrdeset i jednu, grad mi nije doneo ono što sam očekivala. Danas, razmišljam o svojoj deci. I one vole grad. I one sanjaju o ispunjenju snova u gradu. I one će uskoro biti mojih godina. Za to vreme, ja sanjam o imanju. Mestu koje će biti puno zdravog voća i povrća za moju decu i unuke. Mesto gde će velike krošnje praviti hlad velikom stolu sa klupama, gde se okupljaju svi moji voljeni. Mesto gde će moja deca doći da odmore od gradske vreve i napune svoju dušu prirodom i mirom. Mesto gde će, kad mene više ne bude, doći da žive i odmaraju od života u gradu, dok će njihova deca biti oni koji žele grad... Pre nego što se naša zemlja rasproda, volela bih da država ponudi svojim građanima parče zemlje, poput predsednika Putina svojim građanima. Parče zemlje gde će smeti da naprave svoje kućerke i naprave svoje oaze mira za sebe i svoju decu. Parče zemlje koje će ostati u našim rukama. Ako i vi to poželite, to je još jedno parče, pa još jedno... Ko zna, možda ostanemo komšije koje se razumeju. Koje gaje svoju toplinu koje toliko imamo da možemo da je izvozimo. Možda, možda naša zemlja na taj način ostane naša... 

Comments

Popular posts from this blog

Ja u očima drugih

Iz neobjašnjivih razloga, kad sam zašla u neke tinejdžerske godine i počela komunikaciju sa momcima, simpatijama, onima kojima sam se ja dopadala, nikad nisam bila stidljiva. Niti sam pokazivala da osećam da, zbog mojih fizičkih nedostataka ili osećaja potpuno bezvredne individue, nemam samopouzdanja. Naprotiv, svi su me doživljavali kao izuzetno samouverenu osobu. Dešavalo se da mi neki ljudi, godinama kasnije, priđu i kažu da su bili ludo zaljubljeni u mene, ali mi nisu smeli prići ni spomenuti to, jer su mislili da bi ih grubo odbila. Odbila da, grubo verovatno ne, ako ne preteraju neke granice. I nikad mi nije bilo jasno kako sam se to ponašala, šta je to napravilo taj štit oko mene, da je samo jedna osoba na svetu primetila da nešto krijem, i da se ne ponašam u skladu sa onim što osećam, moj najbolji drug iz onog velikog društva, Ć.   I nikad nisam bila od onih cura koje nešto posebno pate posle raskida sa momcima, gube glavu ili bilo šta slično. Kad se priča završi, ona je gotov

Smrt mog muža

  Živeli smo skoro godinu dana zajedno. Za to vreme, tih devedeset i treće i devedeset i četvrte smo obišli njegovu rodbinu u obližnjim mestima, bili kod njegovih rođaka u Borovu Naselju. Odatle se skoro celim putem vratili peške, jer nije bilo prevoza, a on je morao na posao sutradan. Bili kod mojih na severu Srbije. Izlazili,  zabavljali se, smejali, planirali, uživali. Da nije bilo uticaja sa strane.    Moji roditelji su, bez obzira na to što sam ja bila u drugom stanju, insistirali da mi vodimo život onako kako su ga oni zamislili. Neću da grešim dušu, mama je tu bila glavni akter. Tata bi dolazio sa njom u kontrole i po nekoliko puta dnevno. Da vide da li smo se probudili, šta smo jeli, da li sam skuvala, šta sam skuvala, da li sam oprala veš, spremila kuću, namestila i razmestila krevet, ko nam dolazi u goste, kako se ponašam, šta sam kome ispričala, zašto sam ispričala.... Valjda je bila sreća što mi je sama trudnoća bila takva da sam jako malo spavala. Oko sat i po do dva u to

Nastasja Nedimović, žena, majka, sestra, čovek, borac

   Pre malo dana sam saznala za "neku tamo" Nastasju Nedimović i njenoj borbi za goli život. Da, ona je meni bila "neka tamo" zato što ne pratim vesti, ne pratim dešavanja na medijima, samim tim ni sport. Silom prilika, najčešći program koji je kod nas upaljen su crtani filmovi. A naveče, kad moj sin zaspe, obično drugi gledaju nešto svoje. Stoga sam mnogo neupućena u skoro sva dešavanja koja su mnogima uobičajena svakodnevica. Da li ste vi čuli za Nastasju Nedimović? Odlično ako jeste. Ja zaista nisam do neki dan.   Kad sam pročitala delić njene priče, koja kaže da je u šestom mesecu druge trudnoće, morala roditi dete pre vremena, zbog raka koštane srži koji je otkrila tada, te da je prilikom tog zahvata imala dva preloma, jer su joj kosti postale toliko krhke, zamislila sam se. Možete li vi da zamislite taj bol prilikom samog porođaja? A bol koji prožima celo biće novopečene majke koja ne sme svoje dete da uzme u naručje, da joj se kosti ne bi slomile? A bol kad